Wat is Google Mijn Bedrijf en hoe ziet het eruit?
Google heeft speciaal voor bedrijven en dus ook voor jouw salon een tool ontworpen. Deze tool genaamd ‘Mijn Bedrijf’ zorgt ervoor dat klanten sneller de weg naar jouw schoonheidssalon weten te vinden. Let op: dit is niet hetzelfde als enkel een locatie in Google.
Lees snel verder om dit als resultaat voor je eigen salon te krijgen:
Wat levert het op voor jouw salon?
Denk je nu: “ik doe weinig online en heb niet eens een website”? dan roep ik je op om nu in actie te komen!
Zelfs als je geen eigen website hebt, kan je namelijk meer bekendheid krijgen door een bedrijfspagina aan te maken. Dit zijn de voordelen:
- Een eigen bedrijfspagina oogt professioneel
- Je salon wordt sneller gevonden in Google
- Je hebt de mogelijkheid om mooie foto’s te plaatsen van je salon
- Klanten kunnen direct navigeren naar je salon vanaf je pagina
- De tool levert extra bezoekers op
- Recensies ontvangen en reageren.
- Het is helemaal gratis!
Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf pagina aan (stappenplan)
Je kunt alleen een Google ‘Mijn Bedrijf’ pagina aanmaken met een Google account (Gmail). Voor we met stap 1 beginnen is het daarom nodig dat je een Google account aanmaakt, dit kost je gelukkig maar een paar minuten.
Stap 1: ga naar de website van Google Mijn Bedrijf
Type ‘Mijn Bedrijf’ in de Google zoekbalk. Zoals je kunt zien verschijnt de juiste link direct bovenaan. Klik op de link en log in wanneer je dit nog niet hebt gedaan.
Stap 2: klik op de link ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’
Wanneer je ingelogd hebt verschijnt het bovenstaande scherm, klik op de onderste link.
Stap 3: vul je salonnaam in en selecteer de juiste bedrijfscategorie
Vul zoals in het voorbeeld hierboven je salonnaam in en kies voor de optie ‘Maak een bedrijf met deze naam’. Hierna kan je een categorie kiezen. Vul hierbij bijvoorbeeld ‘schoonheidsspecialist’ in.
Stap 4: vul alle gevraagde informatie in
Na het toevoegen van je salonnaam zal er zoals hierboven gevraagd worden om het adres en de locatie van je salon. Deze informatie zal uiteindelijk zichtbaar worden voor iedereen.
Stap 5: wacht op verificatie
Je moet de locatie van je salon verifiëren om misbruik te voorkomen. Dit kan op verschillende manieren. Ik heb gekozen voor een briefkaart zoals je kunt zien op de afbeelding.
Tip
Niet verplicht, maar wel een aanrader is om een link naar je website, foto’s en openingstijden toe te voegen. Maak ook een korte beschrijving waarin je jouw salon voorstelt aan nieuwe klanten!
Zó ziet het eindresultaat eruit
Hoe leuk zijn ook de reviews op Google ‘Mijn Bedrijf’⭐⭐⭐⭐⭐
Wat kun je doen nadat je een ‘Mijn Bedrijf’ hebt aangemaakt?
Allemaal leuk en aardig natuurlijk zo een pagina, maar om er optimaal gebruik van te kunnen maken raad ik je aan om de volgende twee tips goed door te lezen.
Doe je voordeel op met de statistieken
Google houdt bij wie jouw pagina bezoeken. Zo kun je nagaan hoeveel mensen via ‘Mijn Bedrijf’ naar jouw website zijn gegaan en jou bijvoorbeeld hebben gebeld.
Deze statistieken inzien is heel makkelijk: je krijgt namelijk maandelijks automatisch een email met alle informatie!
Houd de pagina up-to-date
Een bedrijfspagina helpt natuurlijk alleen als de informatie die erop staat ook juist is. Houdt je bedrijfspagina daarom up to date.
Wanneer er iets verandert pas het dan direct aan in Google. Zo voorkom je dat klanten op het verkeerde adres of voor een dichte deur komen te staan.