Waaruit bestaat een kostprijs?
De kostprijs van een product of behandeling bestaan uit alle kosten die je moet maken voor een product of behandeling. Op basis hiervan kun je bepalen hoeveel jouw product of behandeling minimaal moet kosten.
variabele kosten
Variabele kosten zijn kosten die afhangen van het aantal producten dat je afneemt of het aantal behandelingen dat je geeft. Voorbeelden hiervan zijn de inkoopkosten en bijvoorbeeld verzendkosten. Hoe meer je afneemt, hoe meer producten je moet betalen en hoe vaker je besteld, hoe meer verzendkosten je betaald.
vaste lasten
Je vaste lasten zijn de kosten die je altijd hebt, ongeacht hoeveel producten je afneemt of behandelingen je geeft. Verschillende factoren spelen een rol bij het bepalen van de vaste lasten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- sociale lasten
- huurkosten
- gas-, electra-, en waterkosten
- verzekeringen
- personeelskosten
- inkoop- en afschrijvingskosten van materialen en apparatuur.
De vaste lasten per behandeling kun je berekenen door je totale vaste kosten te delen door het aantal producten of behandelingen dat je aanbiedt. In het volgende punt zal in toelichten hoe je dit het allerbest kunt doen.
Tips
Je kostprijs reken je uit door je variabele en vaste kosten bij elkaar op te tellen.
Kostprijs van een behandeling
Ik raad altijd aan om de kostprijs van een behandeling vast te stellen aan de hand van de tijd per minuut. Op die manier kan je makkelijk de prijs voor de duur van een behandeling vaststellen. Zo doe je dat:
- Reken je totale vaste lasten uit
- Deel dit bedrag door het aantal behandelinguren op jaarbasis. Let op: Gebruik de ‘declarabele’ uren, dus de uren dat je daadwerkelijk bezig bent met een klant.
Nu je dit hebt berekent weet je wat je minimale tarief per uur moet zijn om de vaste lasten te kunnen dekken.
Tip 1
De kostprijs zal mede bepaald worden door de gekozen productlijn. De toevoeging van extra producten zoals; instituutmaskers, capsules, oogpakkingen etc. zullen ook moeten worden meegerekend in de kostprijs.
Tip 2
Als er speciale apparatuur vereist is, moet je dit ook doorrekenen in de behandeling. Ook een bijzondere extra specialisatie/ opleiding die je gevolgd heb, kan je doorrekenen in je uurtarief.
Hierbij komen natuurlijk nog de variabele kosten. Bijvoorbeeld de producten die je gebruikt. De prijs van de producten deel je door het aantal behandelingen dat je uit de producten kunt halen. Zo weet je wat de kosten per product per behandeling zijn. Deze prijs komt bovenop het minuuttarief dat je hebt berekent.
Voorbeeld
In het tabel kun je checken hoeveel product je gemiddeld nodig hebt tijdens een behandeling en hoe een totale berekening voor een behandeling eruit zou kunnen zien.
Gebruikte gemiddelde hoeveelheden per behandeling | |
Reinigingsgel/ Milk | 5ml |
Tonic/Lotion | 5ml |
Mud mask | 10ml |
Peeling | 10ml |
Oogcrème | 2ml |
Serum | 3ml |
Massage Crème | 10ml |
Masker | 10ml |
Toner | 5ml |
Dagcrème | 3ml |
Voorbeeld behandelprijs | |
Basistarief standaard behandeling van 1 uur | €50 |
Kostprijs producten (vb) € 7,50 x 2 | €15 |
Extra’s | €.. |
Kleinmateriaal (watteschrijfjes, tissues, badlinnen, mondkapje etc.) | €5 |
Totale behandelprijs | €70 |
Welke factoren beïnvloeden je prijslijst?
Nu je snapt hoe prijslijsten in elkaar steken snap je misschien ook waarom het kan zijn dat prijslijsten per salon verschillen. Het merk waarmee je werkt, maar ook de locatie van een salon hebben invloed op de prijs.
Wanneer je salon in hartje Amsterdam is gevestigd, is het natuurlijk logisch dat je hogere tarieven hanteert, dan wanneer je buiten de randstad zit. Je huurprijs van het pand is immers hoger en hiermee stijgen ook je vaste lasten.
Hulp nodig bij het vaststellen van tarieven?
Kun jij hulp gebruiken bij het vaststellen van tarieven? Ons team helpt je dan graag verder. Wij weten dat (zeker als je nieuw bent) het soms niet mee valt om een prijslijst samen te stellen. Stuur ons vooral een bericht of meld je aan als depositair!
2 reacties
Ik denk dat ik te laag zit met mijn prijzen. kunnen jullie helpen??
Hi Charlotte, nu we aan het einde van 2024 komen, is wellicht voor januari 2025 een logisch moment op nieuwe prijzen te introduceren bij je klanten. Je kunt dit dan ook aan je klanten aankondigen middels een bericht van tevoren.
Mocht je nog verder advies hierin willen, kun je ons altijd een berichtje sturen via info@miscos.nl.